Stichting Werken en Leren

Innovation on the run

Activiteiten van Stichting Werken en Leren

Erasmus+ Knowledge alliances for Social Innovation in Shrinking villages 2021-2024

Stichting Werken en Leren, een Nederlandse stichting die HBO- en WO studenten inzet om om met bewoners in krimpgebieden met frisse innovatieve ideeën oplossingen te bedenken in Europese krimpregio’s, ontvangt samen met consortium-partners een miljoen euro EU-subsidie van Erasmus+.

Samen met 14 partners, waaronder universiteiten, hogescholen, stichtingen en bedrijven in Italië, Spanje, Estland en Nederland, vormt Stichting Werken en leren  het consortium KiNESIS (KNowledge alliance for Social Innovation in Shrinking villages). Dit samenwerkingsverband heeft tot doel om krimpregio’s weer aantrekkelijk te maken door kennis en activiteiten vanuit verschillende vakgebieden te combineren.

“Vijf jaar geleden bedacht ik het idee om studenten vanuit verschillende vakgebieden bij elkaar te brengen om iets tegen de leegloop in krimpgebieden te doen,” zegt Jacomien Kooiker, oprichter van GED, “Het is niet altijd makkelijk geweest, maar ik ben er altijd in blijven geloven. Het is een geweldig dat de EU onze inspanningen op deze manier waardeert en erkent.”

Door partners uit verschillende Europese landen met elkaar te verbinden, wil KiNESIS kennisdeling tussen bedrijven, stichtingen en onderwijsinstellingen bevorderen.

Universiteit van Navarra Pamplona Spain

Universiteit van Napels  Italy

City of Frigento  Italy

Universiteit van Tallinn Estland

HanzeHogeschool te Groningen The Netherlands

Stichting Group for European Development Amsterdam The Netherlands

Harz University of Applied Sciences Germany

Stichting Werken en Leren  Middelburg The Netherlands

CROSS - Creating other study spaces” 2019-2022

Stichting Werken en Leren is door de Duitse gemeente Iserlohn gevraagd om deel te nemen aan dit innovatieve project.

Samen met de Bibliotheek Oosterschelde te Heinkenszand onderzoeken we met 5 Europese partners de kansen en mogelijkheden waar de bibliotheken in Europa mee te maken krijgen. Door van elkaar te leren - van Luxemburg tot Spanje - inspireren medewerkers elkaar.

The transnational project CROSS focusing on the changed basic conditions in adult education is carried out within the scope of ERASMUS+ as a Strategic Partnership for exchanging good practice, presents and interchanges examples of “best practice” as implemented by various providers of adult education. New concepts for cooperation between public libraries and facilities offering adult education are also presented, in which case the main focus is on the “Third Place” (Ray Oldenburg) approach. This approach is chosen to reach people which never use public libraries and/or facilities offering adult education to improve their knowledge or skills.

The project, which runs from September 2019 to August 2021 with a total of 7 European adult education institutions and libraries of which Iserlohn, is the coordinating partner. From Iserlohn the city library, the European office and the VHS (leading) are involved. Besides Iserlohn’s partner city Nyíregyháza in Hungary (www.nyiregyhaza.hu), other project partners from Romania (www.bjc.ro), Spain (www.caudete.es), Luxembourg (www.rbs.lu), Slovenia (www.mkk.si) and the Netherlands (www.stichtingwerkenenleren.nl) are involved.

The aim of the project is to investigate the changed framework conditions faced by continuing education institutions and to develop new concepts. It aims at the transnational transfer, development and implementation of innovations in the field of adult education, focusing on the concept of the “third place” as a learning space.

Jobgroups 2017

‘JobGroups’ is een initiatief van en voor werkzoekenden die elkaar willen steunen en op weg helpen om een baan te vinden. Met inspirerende Jobtalks en handige tips maken we elkaar wegwijs en denken we in kleine groepjes na over hoe je concreet stappen kunt zetten bij het vinden van werk.

We richten ons met dit project op:

Werkzoekenden en iedereen die zich wil oriënteren op een betaalde baan. De groepen bestaan uit werkzoekenden van uiteenlopend opleidingsniveau en werkervaring uit heel de provincie Zeeland.

Samenwerkingspartners:

Stichting Jobhulpmaatje en Evangeliegemeente De Wijngaard (jobgroups 1 draaide t/m januari 2017)

Stichting Jobhulpmaatje en Protestantse Gemeente Vlissingen (De Herberg) Foto: Jobgroups 2 draaide van mei tot juli 2017.

Deze jobgroup kwam in het regionale nieuws bij Omroep Zeeland TV en radio en de PZC

Dit project is inmiddels afgerond.

Elderly and digital skills  2016/2017

Uitnodiging Seminar Silver Learners

Op vrijdag 3 november 2017 hebben we een seminar gehouden met de titel 'Silver Learners'.

Via onderstaande link kunt u de uitnodiging downloaden.

Uitnodiging%20seminar%20silver%20learners.jpg

Doelen van dit project:

Het vergroten van zelfstandige maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid onder ouderen door middel van het verhogen van digitale vaardigheden onder lager opgeleide ouderen.

Lees meer over dit project op de website van Cinop, verschenen eind februari 2018:

De afsluitende bijeenkomst van het project Ouderen en digitale vaardigheden.

We richten ons met dit project op:

-Ouderen met een laag niveau digitale vaardigheden.

-55+ (relatief jongere senioren die niet zoveel zorg nodig hebben)

-laagopgeleid t/m mbo-2 opgeleid

-alleenstaanden

Samenwerkingspartners:

Cinop en Manteling, HZ university of applied sciences opleiding Social Work en lectoraat Gezonde Regio, Zorgstroom, bibliotheek Vlissingen, Scalda opleiding ICT, wijkvereniging St. Laurens.

Dit project is inmiddels afgerond.